torstai 13. joulukuuta 2007

Mauri Pekkarinen

13.12.2007
Suullinen kyselytunti: Mainonnan eettiset normit
(PTK 97/2007 vp)

Ed. puhuja Mirja Vehkaperä: "Arvoisa puhemies! Näin joulun alla postiluukuista ja lehdistä, mediasta, pursuaa entistä enemmän mainoksia. Katukuvassa mainostaulut ja näyteikkunat ovat pullollaan tavaroita. Oletteko perehtyneet mainostajien mainoskikkoihin: puolialastomia naisia ja seksikkäästi puettuja lapsia mainostamassa viimeisintä muotia ja tavaroita? Lapsiasiavaltuutettu Maria Kaisa Aula nosti taannoin esille iltapäivälehtien lööppien raakuuden ja vetosi niiden poistamiseksi kauppojen, kioskien ja ravintoloiden asiakastiskeiltä. Mitään ei ole oikeastaan tapahtunut. Nuorten itsetunnon ja psyykkisen kasvun kehitystä ei edesauta ikäänsä sopimattoman mainonnan keskellä eläminen. Kysynkin: Emmekö voi julkiselle, yleiselle, mainonnalle mitään? Olenko ainoa, jota alusasumallinuket näyteikkunassa ärsyttävät?"

Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen: "Arvoisa puhemies! Oikeastaan kaksi eri näkökulmaa tähän kysymykseen. Ensinnäkin, olen kyllä katsellut sekä vaivihkaa (Naurua) että ihan avoimestikin."

Ei kommentteja: