tiistai 20. joulukuuta 2011

Jukka Kopra


Hallituksen esitys valtion talousarvioksi vuodelle 2012 yms.
(PTK 90/2011 vp)

"Jos ajatellaan, että asianmukainen viive tälle ensihoidolle tai lääkärihelikopterin saavutettavuudelle on 15-20 minuuttia siitä hälytyksestä, kun avun pitää olla potilaan luona, (Puhemies koputtaa) Etelä-Pohjanmaalla ja Kaakkois-Suomessa tätä ei pystytä takaamaan. Esimerkiksi Kaakkois-Suomessa (Puhemies koputtaa) on kuitenkin useita tuhansia hälytyksiä joka vuosi, joissa olisi syytä olla ensihoitolääkäri asialla, ja siellä on maan vilkkain maaraja jne. Halusinkin esittää ensinnäkin, että olisi todella loistavaa, että hallitus ottaisi kopin tämän asian kehittämisestä, ja kysyä ja toivoa, että onhan hallituksella suunnitelma kehittää tätä asiaa siten, (Puhemies koputtaa) että järjestelmä saadaan valtakunnalliseksi. - Kiitos ja anteeksi! (Naurua)"

Mauri Pekkarinen

Hallituksen esitys valtion talousarvioksi vuodelle 2012 yms.
(PTK 90/2011 vp)

"Minä toivon totta kai, ja siinä yhdyn ihan ajatuksiin, mitä täällä on esitetty, että te todella onnistuisitte nyt Euroopan unionin jäsenmaiden kanssa saamaan jonkunlaisen kliirauksen tähän aikaiseksi, ja siinä uskon, että oppositio tukee. Mutta älkää ihmeessä kehuko tätä sopimusta. Se saa nekin karvat pystyyn, mitkä eivät välttämättä meinaa noustakaan, (Naurua) tässä tilanteessa kyllä, jos tätä tällä tavalla kehuskelee."

maanantai 19. joulukuuta 2011

Puhemies

Hallituksen esitys valtion talousarvioksi vuodelle 2012 yms.
(PTK 89/2011 vp)

"Täällä on vielä nelisenkymmentä puheenvuoroa, mutta huomioiden meidän aikataulumme, niin me emme saa ilmeisesti kaikkea liikenneasioita tänään valmiiksi, joten nyt tehtäisiin niin, että liikenneministeri vastaa, ja sitten hänhän on luvannut antaa yksityisopetusta (Naurua) tässä vielä ennen joulupyhiä, että täytyy jättää kahvipöytäkeskustelujen varaan osa. - Ministeri Kyllönen, olkaa hyvä!"

Puhemies


Hallituksen esitys valtion talousarvioksi vuodelle 2012 yms.
(PTK 89/2011 vp)

Ed. puhuja Merja Kyllönen [pitkän puheenvuoron päätteeksi]: "Kiitos ja pahoittelut, että ylitin aikani ronskisti."

Puhemies: "Näytti siltä, että mielenkiinto säilyi kuitenkin ministerin puheenvuoroon. (Naurua)"

Merja Kyllönen


Hallituksen esitys valtion talousarvioksi vuodelle 2012 yms.
(PTK 89/2011 vp)

"Edustaja Torniainen: Ystävä kallis, minä tiedän, että keskustalle eivät riitä yksityistierahat. Tarvitaan suuriin väylähankkeisiin, Infra Oy... (Jari Leppä: Ei keskustalle, vaan suomalaisille!) - No, edustaja Torniainen sanoi, että keskustalle eivät riitä, niin minä vastaan nyt edustaja Torniaiselle, jos passaa. (Naurua)
- -
Edustaja Hemmilä: Jos rupean luettelemaan kaikki TEN-T:hen, ydinverkkoon ja kattavaan verkkoon, kuuluvat tiet tällä hetkellä, minä luulen, että tuo puhemies poistaa minut. Minä voin toimittaa ne kartat edustaja Hemmilälle ja käydä pitämässä vuoropuhelua tässä vielä kahden kesken. (Jari Leppä: Ohhoh!) - Teillä on ihan likainen mielikuvitus. Minä puhuin täyttä asiaa, ja te siellä vaan "ohhoh". Eikö se ole hyvä, että saadaan Hemmilällekin kattava verkko ja ydinverkko perille? (Naurua)"

perjantai 16. joulukuuta 2011

Paavo Arhinmäki

Hallituksen esitys valtion talousarvioksi vuodelle 2012 yms.
(PTK 88/2011 vp)

"Arvoisa puhemies! Edustaja P. Virtanen vaati terapiaa. No, jokainen voi arvioda itse, kuinka paljon tarvitsee terapiaa, (Naurua) mutta on ollut myös sellaisia ryhmiä, kuten Akseli Ensemble -ryhmä esimerkiksi, joka nosti tämän terapiasukupolven esiin, niin että itse asiassa tämä sukupolvi on koko ajan terapiassa, (Pertti Virtasen välihuuto) joten tässä on erilaisia arvioita tästä."

Kauko Tuupainen

Hallituksen esitys valtion talousarvioksi vuodelle 2012 yms.
(PTK 88/2011 vp)

"Arvoisa puhemies! Hyvät edustajat, jos hiljentyisimme kuulemaan, mitä salin vanhimmalla tällä kertaa on sanottavaa. (Naurua) Tämä on täyttä asiaa."

Puhemies


Hallituksen esitys valtion talousarvioksi vuodelle 2012 yms.
(PTK 88/2011 vp)

"No niin, nyt tehdään uusi yritys palata puhujalistaan. Edustaja Hemmilä pyrkii käyttämään semmoisen tasapainoisen puheenvuoron. (Naurua)"

torstai 15. joulukuuta 2011

Kauko Tuupainen & Anna-Maja Henriksson


Suullinen kyselytunti: Rattijuopumuksen tuomiot
(PTK 87/2011 vp)


Tuupainen: "Arvoisa puhemies! Minun kotikonnuillani on myöskin puhuttu rattijuopuneista paljon ja siitä, että rangaistukset ovat liian lepsuja. Huumorimielessä minulle on esitetty, että vähin ja halpa rangaistus olisi se, että rattijuopon nimi ja valokuva lehteen. Toinen vaihe on se, että pannaan jalkapuuhun kirkon eteen pariksi tunniksi. Kysymys kuuluu: oliko tässä kansalaisten minulle esittämässä ajatuksessa mitään järkeä? (Naurua)"

Henriksson: "[Ministeriä naurattaa] Arvoisa puhemies! Mitä mieltä edustaja itse on? (Naurua)"

Puhemies: "Edustaja Tuupainen, lisäkysymys."

Tuupainen: "Edustaja on samaa mieltä. (Naurua)"

Puhemies: "Siinä ei ollut sitten varsinaista kysymystä, joten seuraavaksi edustaja Kanerva."

Jyrki Katainen

Suullinen kyselytunti: Durbanin ilmastokokous
(PTK 87/2011 vp)

"Herra puhemies! Nyt näyttää siltä, että aika moni edustaja, joka käyttää puheenvuoroja, ei näytä perehtyneen koko asiaan, ei vähääkään. Osa on perehtynyt, kuten esimerkiksi edustaja Pekkarinen. Hän on perehtynyt asiaan. (Naurua)"

Jyrki Katainen & Puhemies

Suullinen kyselytunti: Valtiontalouden sopeutustoimet
(PTK 87/2011 vp)


Katainen: "Arvoisa herra pääministeri! Varmasti ministeri Virkkunen voi... - Anteeksi, puhemies! (Naurua)"

Puhemies: "Kuulosti hyvältä sekin. (Naurua)"

Timo Soini

Suullinen kyselytunti: Tuleva vuosi
(PTK 87/2011 vp)

"Arvoisa herra puhemies! On aivan erinomaista saada puheenvuoro, vaikka ei ole sitä pyytänyt. Hiljaisena miehenä ja käteni tiukasti yhdessä pitäen kysyisin hallitukselta: onko tuleva vuosi tätä parempi? (Naurua)"

keskiviikko 14. joulukuuta 2011

Mauri Pekkarinen & Ben Zyskowicz

Hallituksen esitys valtion talousarvioksi vuodelle 2012 yms.
(PTK 86/2011 vp)

"Mitä muutenkin tulee tähän kuntauudistukseen, niin, arvoisa edustaja Sarkomaa ja ministeri Urpilainen, se on nyt niin, että taistelu tässä asiassa siirtyy vähitellen kentälle. Me pidämme huolen siitä. Me tiedämme, mitä kansa tuolla kentällä ajattelee, mihinkä he ovat valmiita ja mihinkä eivät, eivätkä he ole sellaiseen runttaukseen valmiita, mistä te puhutte, mitä te tällä kuntauudistuksella ajatte. Selvitykset, tilastot osoittavat, että palveluiden tuottamisen hinta ei ole kunnan koosta kiinni, päinvastoin: suurissa kunnissa ne ovat kalliimpia (Ben Zyskowicz: Just sanoitte, ettei ole kunnan koosta kiinni! - Naurua) kuin pienehköissä tai keskikokoisissa kunnissa. Tästäkin syystä me puolustamme sitä linjaa, minkä keskusta on täällä esitellyt."

Ben Zyskowicz

Hallituksen esitys valtion talousarvioksi vuodelle 2012 yms.
(PTK 86/2011 vp)

"Herra puhemies! Nyt haluan kiittää edustaja Lintilää, koska hän on ensimmäinen keskustan edustaja, joka tässä verokeskustelussa nyt puhuu totta. Eli keskusta kiristää hallituksen esitykseen verrattuna yli 2 000 euroa kuussa tienaavien verotusta. Ajatelkaa: 2 000 euroa kuussa tienaavien verotusta! Onko 2 000 euroa kuussa tienaava suurituloinen? Edustaja Kiviniemi edellisessä vastaavassa väittelyssä kertoi, että hän ei ole nähnyt sairaanhoitajia, jotka tienaavat 68 000 vuodessa. En minäkään, mutta edustaja Kiviniemi, minä olen nähnyt sairaanhoitajia, jotka tienaavat yli 2 000 euroa kuussa. Minä olen nähnyt poliiseja, jotka tienaavat yli 2 000 euroa kuussa. Olen nähnyt opettajia, lastentarhanopettajia, kirjastonhoitajia - maatalouslomittajia en ole nähnyt enkä maatalousteknikoita, (Naurua) mutta sellaisiakin on olemassa - eli: minun perusväitteeni on, että hallituksen esitykseen verrattuna te kiristätte tavallisten, keskituloisten suomalaisten palkansaajien verotusta. Tätä väitän, ja nyt te myönsitte, että väitteeni on tosi."

Kauko Tuupainen & välihuuto

Hallituksen esitys valtion talousarvioksi vuodelle 2012 yms.
(PTK 86/2011 vp)

"Arvoisa puhemies! Jos ottaisin hieman rauhallisemmin tänään. (Eduskunnasta: Miksi? - Naurua)"

Mauri Pekkarinen

Hallituksen esitys valtion talousarvioksi vuodelle 2012 yms.
(PTK 86/2011 vp)

"Edustaja Zyskowicz, keskusta todellakin keventää verotusta näitten suurituloisten osalta yli 70 000 ensiksi ansaitsevien osalta ja sitten vielä (Eduskunnasta: Kiristää!) - anteeksi, kiristää enemmän kuin tilanne tällä hetkellä... (Puhemies Eero Heinäluoma: Nyt minuutti on täynnä!) No, se oli pieni lapsus, mutta keventää, anteeksi, kiristää (Naurua) nykyiseen tilanteeseen verrattuna."

Puhemies

Hallituksen esitys valtion talousarvioksi vuodelle 2012 yms.
(PTK 86/2011 vp)

Pia Viitanen: "Tasaverokehitys ei... (Puhemies Eero Heinäluoma: Arvoisa edustaja, epäilen, että minuutti saattaa olla täynnä!) - Minä epäilen, että näin saattaa olla, myös."

Puhemies: "Tässä kävi nimittäin sillä tavalla, että kello oli unohtunut käynnistää ja nyt toimittiin kuulon ja päättelyn varaisesti. Seuraavaksi tulee edustaja Pekkarisen puheenvuoro, ja silloin kello käy. (Naurua)"

tiistai 13. joulukuuta 2011

Jyrki Katainen

Välikysymyskeskustelu: Euroalueen talouskriisiä koskevat ratkaisut
(PTK 85/2011 vp)

"Arvoisa herra puhemies! Hyvät ryhmäpuhujat! Eduskuntaryhmille kiitokset hyvistä ja mielenkiintoisista puheista.

Arvostettu herrasmies ja edustaja Uudenmaan vaalipiiristä, Soini, minäkin pidän teistä. (Naurua) Me olemme eri mieltä joistakin asioista, ja meillä kummallakin on oikeus omaan mielipiteeseemme, kun se on perusteltu ja rehellinen. Erilaisiin mielipiteisiin voi uskoa ja niitä arvostaa, kun perusteet ja arvot niiden mielipiteiden taustalla ovat selkeät ja puhtaat."

Timo Soini & Susanna Huovinen

Välikysymyskeskustelu: Euroalueen talouskriisiä koskevat ratkaisut
(PTK 85/2011 vp)

"Toiseksi huippukokouksessa vesitettiin sijoittajavastuu. Jos ette minua usko, niin uskokaa nyt Suomen Pankin asiantuntijaa tai Herman Van Rompuytä, kun muutenkin tunnutte häntä uskovan. Hän totesi, suora lainaus: "Alkuperäinen lähestymistapa yksityisen sektorin osallistumiseen on virallisesti ohi." - Herman Van Rompuy, jonkun verran vakuuttava kaveri näissä asioissa. (Susanna Huovinen: Ai jaa! - Naurua - Välihuutoja) - On hyvä, että tiedätte, mitä sanovat ne henkilöt, jotka hoitelevat näitä kokouksia. Se on siellä, ja näihin yksityiskohtiin voidaan palata."

Timo Soini

Välikysymyskeskustelu: Euroalueen talouskriisiä koskevat ratkaisut
(PTK 85/2011 vp)

"Oliko todellinen sijoittajavastuu kynnyskysymys sosialidemokraattien hallitusyhteistyölle, vai eikö se ollutkaan? Mitä sanoo pankeista ja pankkiireista paasannut vasemmistoliitto? Olisiko harakirin paikka? (Naurua) Olisiko kerta kaikkiaan nyt tämän jälkeen, kun katsoo teidän toimianne ja esityksiänne ennen vaaleja ja tätä tulosta?"

Timo Soini

Välikysymyskeskustelu: Euroalueen talouskriisiä koskevat ratkaisut
(PTK 85/2011 vp)

"Tämä ei ole pelkkä velkakriisi, tämä on euron kriisi. (Markus Mustajärvi: Systeemikriisi!) Mutta ajatelkaapa, miten mahtava on Euroopan unioni. Se julkaisee korttisarjaa. Näitä saa muun muassa Brysselistä ja muualta. [Edustaja näytti kädessään kortteja] Ensimmäinen menestyksen vuosikymmen - euro! (Naurua) Suomeksi ja kreikaksi, aivan mahtavaa. Jos saamme lisää tätä menestystä, niin minkälaisia kortteja on 20 vuoden päästä? Hyvänen aika sentään. Onko tämä todella Kreikan kannalta ollut ensimmäisten kymmenen vuoden menestystarina? Hyvänen aika, ei varmasti ole!"

Oras Tynkkynen & välihuuto

Välikysymyskeskustelu: Euroalueen talouskriisiä koskevat ratkaisut
(PTK 85/2011 vp)

"Arvoisa puhemies! Edustaja Soini puhui kuin Fidel Castro. Kädet heiluivat, ääni kohosi, ja puhe jatkui ja jatkui ja jatkui. (Eduskunnasta: Aplodejakin tuli sopivin välein! - Naurua)"

Timo Soini

Välikysymyskeskustelu: Euroalueen talouskriisiä koskevat ratkaisut
(PTK 85/2011 vp)

"Ja sitten, kun puhutaan työväenpuolueesta, onko siihen monopoli jollain? Emme me väitä, että me olemme ainoa työväenpuolue. Me olemme vaan suurin työväenpuolue, suurempi kuin demarit. Eikä se meidän keksintöämme ole. Se on Helsingin Sanomien tutkimustulos. (Naurua)"

maanantai 12. joulukuuta 2011

Ensimmäinen varapuhemies

Valtioneuvoston selonteko Eduskunnalle Afganistanin tilanteesta ja Suomen kokonaistuesta Afganistanille, mukaan lukien osallistumisesta sotilaalliseen kriisinhallintaan
(PTK 84/2011 vp)

"Sitten ministeri Vanhala - Ei kun Hautala, anteeksi! (Ministeri Hautala: Mistähän se tuli?) - Mikähän freudilainen lipsahdus tuo mahtoi olla? (Naurua)"

torstai 8. joulukuuta 2011

Osmo Soininvaara

Suullinen kyselytunti: Kuntauudistuksen aikataulu
(PTK 82/2011 vp)

"Arvoisa puhemies! Minäkin olen välillä ajatellut, että olisi hyvä ottaa oppositio mukaan näihin keskusteluihin, mutta kun kuuntelee näitä puheenvuoroja täällä, niin en ole siitä nyt niin varma enää. (Naurua)"

keskiviikko 7. joulukuuta 2011

Pertti Virtanen

Lepäämässä oleva ehdotus valmiuslaiksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
(PTK 81/2011 vp)

"Toki tästä siviilipalvelusmiehestä vielä, kun tosiaan presidenttiehdokkaissakin on sivareita, niin olisin aina toivonut, että presidentti olisi jonain päivänä minutkin nimennyt vaikka siviilipalvelusherrasmieheksi, mutta nyt sainkin sen leijonan ja tulin oikein ritariksi. (Naurua) Senkin takia nyt ehkä jotkut voivat luottaa tähänkin näkemykseen, siihen, että perussuomalaiset kansanedustajat puhuivat asiaa."

Ben Zyskowicz

Hallituksen esitys eduskunnalle kansalaisaloitelaiksi ja laiksi viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 24 §:n muuttamisesta
(PTK 81/2011 vp)

"Sinänsä sitä ei voi kiistää, että kansalaisaloite on toki hyvä tapa tuoda jokin tärkeä asia eduskunnan käsittelyyn ja julkiseen keskusteluun. Sitä ei voi kiistää, että kansalaisaloite on loistava tapa mobilisoida kansalaistoimintaa jonkun asian puolesta ja se kansalaisaktiivisuus on tietysti aina myönteistä. Mutta kun täällä myös uskotaan, että tämä vahvistaa ja lujittaa uskoa suomalaiseen demokratiaan, niin en ole siitä lainkaan varma. Jos täällä puheena olleista asioista, esimerkiksi työeläkkeiden taitetun indeksin poistamisesta ja korvaamisesta puoliväli-indeksillä tai vaikkapa maan muuttamisesta kaksikieliseksi, anteeksi yksikieliseksi - nyt on niin hirveä flunssa, että menee sanat sekaisin (Naurua ja välihuutoja) - nimiä kerätään ja nämä aloitteet saavat paljon tukea ja ne tulevat tänne eduskuntaan, en ole lainkaan vakuuttunut siitä, että ne kuitenkaan johtavat aloitteiden tekijöiden toivomaan lopputulokseen."

torstai 1. joulukuuta 2011

Kimmo Tiilikainen & ensimmäinen varapuhemies

Suullinen kyselytunti: Hallituksen verolinjan muuttaminen
(PTK 79/2011 vp)

Tiilikainen: "Arvoisa puhemies! Teidän, ministeri Urpilainen, ja meidän kansanedustajien tulotasolla verotus kevenee ensi vuonna. Minusta me olemme suurituloisia.

Teillä on ollut kiireitä Euroopassa, ja ymmärrän sen, ei sieltä kyllä kovin valmista näytä tulevan, mutta tuntuu, että olette vähän ulkona siitä talouspoliittisesta keskustelusta ja suomalaisten asioitten hoitamisesta. (Välihuutoja) Teidän hallitusryhmienne yksittäiset edustajat esittävät muutoksia hallituksen keväiseen hallitusohjelmalinjaan. Suurituloisten verotusta pitäisi kiristää, alvin nostoa väläytellään. Nämä asiat ovat auki. Miksi ette toimi nyt, kun se voidaan tehdä?

Ministeri Urpilainen... - Mitähän vielä kysyisin? (Naurua)"

Ensimmäinen varapuhemies: "Sovitaanko niin, että ministeri Urpilainen vastaa vain siihen esitettyyn kysymykseen? - Olkaa hyvä! (Naurua)"

Merja Kyllönen

Suullinen kyselytunti: Merenkurkun laivaliikenteen turvaaminen
(PTK 79/2011 vp)

"Arvoisa puhemies! Voin ilokseni kertoa, että tänä päivänä Suomen hallitus on operoinut Ruotsin hallituksen kanssa liikennevirastojensa kautta ja olemme allekirjoittaneet jäänmurtoyhteistyösopimuksen, joka takaa sen, että vastaavanlaisia ongelmia ei Merenkurkussa eikä koko meidän yhteisellä merialueellamme tule vastaisuudessa olemaan. Elikkä hallitus on ollut aktiivisesti liikkeellä, jykevästi paikalla ja toimintakuntoinen. (Naurua)"

tiistai 29. marraskuuta 2011

Jyrki Katainen

Hallituksen esitys eduskunnalle vuoden 2011 neljänneksi lisätalousarvioksi
(PTK 77/2011 vp)

"Ihan kaikkea yksi raamisopimus ei pysty ratkaisemaan, mutta hyvin paljon tällä ratkaistaan. Kun sanotaan, että hallitus on toimeton, niin juurihan tässä keskustellaan siitä, mitä hallitus on ollut tekemässä. No, tämmöisiä terveisiä tällä kertaa. (Naurua)"

torstai 17. marraskuuta 2011

Matti Saarinen & puhemies

Suullinen kyselytunti: Rasismin ja syrjinnän vähentäminen
(PTK 71/2011 vp)

Matti Saarinen: "Herra puhemies! Tämä on niin harvinaista herkkua, että täällä yltää vastauspuheenvuoroon. (Puhemies Eero Heinäluoma: Edustaja Saarinen, kyllä täällä on merkintä, että te olette pyytänyt.) - Kyllä, edellisen asian kohdalla, mutta en peruuta, pidän voimassa (naurua)."

Puhemies

Suullinen kyselytunti: Suomi ja arktinen alue
(PTK 71/2011 vp)

Anne Louhelainen: "Arvoisa puhemies! VR-konserni on tilannut kalustoa maista, joista kylmäosaaminen puuttuu. VR:n kaluston heikko kestävyys on Suomen olosuhteissa toteen näytetty. Mitä toimenpiteitä valtio on tehnyt ja aikoo tehdä VR:n kalustohankintojen virheiden korjaamiseksi ja tulevaisuuden virheiden välttämiseksi? (Eduskunnasta: Mites tämä tähän liittyy?)"

Puhemies: "Kylmät olosuhteet mainittiin. (Naurua) Kai se arktisuuteen liittyy. (Eduskunnasta: Kyllä se liittyy!) Löytyykö tähän vastaajaa?"

tiistai 15. marraskuuta 2011

Ensimmäinen varapuhemies

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi arvonlisäverolain muuttamisesta
(PTK 69/2011 vp)

Sampsa Kataja: "Arvoisa puhemies! Esityksessä ehdotetaan arvonlisäveroa muutettavaksi siten, että vähintään kuukauden ajaksi tilattuihin sanoma- ja aikakauslehtiin sovellettava verokanta korotettaisiin 0 prosentista 9 prosenttiin. (Hälinää)"

Ensimmäinen varapuhemies (koputtaa): "Edustaja Kataja, pieni hetki. - Istutaan rauhallisesti paikoilleen, kädet pulpetilla vaikkapa, (Naurua) ja hiljennytään kuuntelemaan esittelypuheenvuoroa. - Edustaja Kataja, voitte jatkaa."

Kimmo Sasi

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi veronumerosta ja rakennusalan veronumerorekisteristä sekä eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
(PTK 69/2011 vp)

"Mielestäni on otettu selkeitä askelia viimeisten vuosien aikana ja myöskin tässä yhteydessä harmaan talouden torjumiseen, ja se on tietysti jokaisen rehellisen yrittäjän etu, että kaikki pelaavat samoilla säännöillä. Sanon, että työasiainvaliokunta teki edellisellä kaudella myöskin tässä asiassa hyvää työtä, ja edustaja Mustajärvelle täytyy antaa tunnustusta: hän on myöskin hyvin aktiivinen tässä edustaja Satosen vahvassa ohjauksessa. (Naurua) He ovat tehneet hyvää työtä ja pyrkineet pitämään huolta siitä, että harmaata taloutta todella kyetään torjumaan."

torstai 10. marraskuuta 2011

Maria Guzenina-Richardson

Suullinen kyselytunti: Hoitoalan henkilöstöpula
(PTK 67/2011 vp)

"Arvoisa herra puhemies! Ymmärrän hyvin tämän huolen. Tuossa tuli aika monta kysymystä samassa. Pyrin nyt tässä minuutin vastauspuheenvuorossa niin laveasti vastaamaan kuin vaan mahdollista - ehkä puhemies antaa enemmän aikaa tai sitten tulee toinen mahdollisuus jatkaa tätä vastaamista. En käytä enempää aikaa tähän selittelyyn. (Naurua)"

keskiviikko 9. marraskuuta 2011

Ensimmäinen varapuhemies

Talousarvioaloitteet, lähetekeskustelu
(PTK 66/2011 vp)

"Keskustelu jatkuu, ja seuraavana edustaja Kettunen. (Välihuuto) - Anteeksi, lukee "Kettunen" ja lausutaan "Saarikko". (Naurua)"

tiistai 8. marraskuuta 2011

Jyrki Katainen

Pääministerin ilmoitus huippukokouksesta ja ajankohtaisesta tilanteesta Euroopan taloudessa
(PTK 65/2011 vp)

"Edustaja Soinin puheenvuorosta: se oli vauhdikas, ihan miellyttävää kuunnella retorisesti, mutta siitä jäi, arvostettu kollega, ratkaisu puuttumaan. Me olemme joskus tuolla Etelä-Euroopan parlamenteissa huomanneet, että äänen voimakkuus ja käsien heilunta korvaa vastuullisen ongelmapäättelyn, ja olisiko nyt käynyt vähän samalla tavalla. (Naurua - Timo Soini: Eipä ole!) Mutta erinomainen puhe, arvostettu edustaja. Tämmöistä keskustelua Suomessa tarvitaan."

Ben Zyskowicz

Pääministerin ilmoitus huippukokouksesta ja ajankohtaisesta tilanteesta Euroopan taloudessa
(PTK 65/2011 vp)

"Arvoisa herra puhemies! Pääministeri Katainen sanoi aikaisemmin, että hän on pystynyt keskustelusta jäsentämään, mikä on perussuomalaisten ja mikä on keskustan linja suhteessa näihin huippukokouksessa tehtyihin päätöksiin. Minä en tästä keskustelusta ole pystynyt sitä itselleni jäsentämään, mutta ehkä juuri sen takia te olette pääministeri ja minä en ole. (Naurua)"

torstai 3. marraskuuta 2011

Jukka Gustafsson

Suullinen kyselytunti: Lukion ja ammatillisen koulutuksen tutkinnot
(PTK 64/2011 vp)

"Olen täällä eduskunnan täysistunnossa ainakin kaksi kertaa, jollen kolme kertaa, todennut sen, mitä hallitusohjelmassa todetaan lukion ja ammatillisen koulutuksen omista erillisistä tutkinnoista, aivan kirjaimellisesti ja siinä hengessä kuin hallitusohjelmaneuvotteluissa on sovittu. Ilmeisesti edustaja Vikman ei ole ollut täällä paikalla, joten viittaus siihen, että ministeri kiertää kuin kissa kuumaa puuroa, menee nyt kyllä ihan vellille tässä kohtaa. (Naurua)"

Maria Guzenina-Richardson

Suullinen kyselytunti: Omaishoitajien tuen verovapaus
(PTK 64/2011 vp)

"Arvoisa herra puhemies! Minä puolestani olen hyvin surullinen siitä, että keskustapuolue politikoi näin tärkeällä asialla. (Naurua) Nimittäin tällä hetkellä, jos siellä on vaikkapa televisioruudun ääressä omaishoitajia tai omaishoidettavia katsomassa tätä tilannetta, he muistavat, että muutama kuukausi sitten teidän edustajanne istui tässä samaisessa aitiossa."

keskiviikko 2. marraskuuta 2011

Ben Zyskowicz

Vuoden 2012 tuloveroasteikkolaki (opposition varjobudjetit)
(PTK 63/2011 vp)

"Mitä sitten tulee, edustaja Kiviniemi, tähän, että teidän ehdotuksenne on oikeudenmukaisempi verotuksen osalta, kysehän on siitä, miten oikeudenmukaisuus koetaan. Jos koetaan oikeudenmukaiseksi se, että lastentarhanopettajien, sairaanhoitajien, poliisien, palomiesten, maatalousteknikoiden, peruskoulun opettajien ja muiden suomalaisten keskituloisten palkansaajien verotusta kiristetään siten kuin teidän esityksessänne tehdään suhteessa hallituksen esitykseen - edustaja Kiviniemi, suhteessa hallituksen esitykseen kiristetään - niin sitten teidän budjettiesityksenne on oikeudenmukaisempi. Mutta jos taas pitää epäoikeudenmukaisena sitä, että näiden tavallisten keskisuomalaisten... (Naurua) tavallisten suomalaisten keskituloisten palkansaajien verotusta kiristetään hallituksen esitykseen nähden, niin silloin teidän budjettiesityksenne on epäoikeudenmukaisempi."

Matti Saarinen

Vuoden 2012 tuloveroasteikkolaki (opposition varjobudjetit)
(PTK 63/2011 vp)

"Herra puhemies! Kyllä viime vaalien jälkeen linja muuttui ja äänestämällä voitiin vaikuttaa niin kuin havaitaan. (Juha Rehula: Se on nähty!) Vakuuksia on saatu, harmaaseen talouteen on vihdoinkin puututtu, perusturvaa on nostettu ja jopa opposition asemaa on parannettu niin paljon, että tämmöinenkin tilaisuus on voitu järjestää, jossa tänään ollaan. (Naurua keskustan ryhmästä) Ei olisi tullut viime vaalikaudella kysymykseenkään, ja täällähän on nyt vastakkain kaksi toivomuslistaa ja sitten on kuuden puolueen saavuttama konsensus. Siinä on pitänyt aika paljon sopia, että kuusi puoluetta on löytänyt yli 80-sivuiset nuotit hallitusohjelmaksi."

Puhemies

Vuoden 2012 tuloveroasteikkolaki (opposition varjobudjetit)
(PTK 63/2011 vp)

Puhemies: "Ja seuraavaksi edustaja Pietarinen. (Naurua)"

Pietari Jääskeläinen: "Kiitos! Kiitos, kyllä..."

Puhemies: "Tuntuu, että osui kuitenkin oikeaan. (Naurua) - Edustaja Jääskeläinen, pyydän anteeksi."

Ensimmäinen varapuhemies, toinen varapuhemies & Antti Lindtman

Vuoden 2012 tuloveroasteikkolaki (opposition varjobudjetit)
(PTK 63/2011 vp)

Ensimmäinen varapuhemies: "Edustaja Lindström vastauspuheenvuoro. (Antti Lindtman: Lindtman? - Naurua)"

Ensimmäinen varapuhemies: "Edustaja Lindström. (Naurua)"

[19 puheenvuoroa myöhemmin]

Toinen varapuhemiesi: "Edustaja Lindström, vastauspuheenvuoro. - No, annetaan Lindtmanille, jos ei Lindström ollut pyytänyt. (Naurua)"

Lindtman: "Arvoisa puhemies! Ja kiitos, edustaja Lindström. (Naurua)"


Pentti Kettunen

Vuoden 2012 tuloveroasteikkolaki (opposition varjobudjetit)
(PTK 63/2011 vp)

"Te kokoomuksen voimakaksikko, nuori voimakaksikko siellä, haluatteko te ajaa Kansaneläkelaitoksen maksukyvyttömyyteen, jolloin kaikista heikko-osaisimmat tulevat kärsimään? Toivoisin, että täällä olisi kokoomuksen vastuullisia kansanedustajia paikalla ottamassa tähän asiaan kantaa. Minä en halua teidän voimakaksikon kanssa edes keskustella näistä asioista. (Naurua)"

[Viittaa hetkeä aiemmin puhuneisiin Heikki Auttoon (27) ja Lasse Männistöön (29 vuotta).]

tiistai 1. marraskuuta 2011

Reijo Hongisto

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi tupakkalain muuttamisesta
(PTK 62/2011 vp)

"Puhemies! Itse en ole koskaan tupakoinut, ja alkoholiakin käytän erittäin säännöllisesti, tai kohtuullisesti, sanotaan näin paremminkin. (Naurua)"

keskiviikko 26. lokakuuta 2011

Jari Myllykoski

Laki työttömyysturvalain 7 luvun muuttamisesta
(PTK 59/2011 vp)

"Edustajat Mustajärvi ja Yrttiaho yhteisessä lakialoitteessaan ovat erinomaisella asialla, ja minä olen varsin tyytyväinen siihen, että tässä aloitteessa on tultu kuitenkin hallituksen kanssa samoille linjoille. (Naurua) Laki työttömyysturvalukujen muuttamisesta saadaan tähänkin hallitusohjelmaan."

Puhemies & Pertti Virtanen

Puhemiehen ilmoitus Ahvenanmaan maakuntapäivien aloitteen johdosta
(PTK 59/2011 vp)

Virtanen: "Arvoisa puhemies! Painoin kyllä tätä nappia, ja aion puhua sen verran, kun puhemies sallii, koska en tajunnut, mihin tämä nyt pitäisi rajata. Puhemies sitten sanoo, jos alkaa mennä pahasti pieleen."

Puhemies: "No, kokeillaan. (Naurua)"

Virtanen: "Kiitoksia! Odotan suurpiirteisyyttä. - Eli sinänsä hyvä esitys, mutta tulevaisuusvaliokunta on monta kertaa näissä yhteyksissä korostanut sitä, että valtion osuus ennen kaikkea tässä tietokoneviidakossa... (Välihuutoja) - Onko? - No niin. Puhemies, kollegat ehtivät ensin. Eli tämä ei ollut se asia, joka on merkitty meillä listaan ykköseksi, vaan tämä oli Ahvenanmaan etuilua. Selvä, olen pahoillani. Kai tästä merkinnän saa, että media on tyytyväinen?"

torstai 20. lokakuuta 2011

Johannes Koskinen

Suullinen kyselytunti: ERVV-sopimuksen päätöksentekomenettely ja takausvastuiden enimmäismäärä
(PTK 56/2011 vp)

"Herra puhemies! Aluksi täytyy vastata kuitenkin edustaja Saarakkalalle ja Kivelälle, jotka molemmat ovat perustuslakivaliokunnan jäseniä, että älkää luovuttako sellaista valtaa, joka kuuluu perustuslakivaliokunnalle, hallitukselle. (Naurua) Perustuslakivaliokunnan pitää määritellä, milloin vaaditaan perustuslain säätämisjärjestystä tai supistettua perustuslain säätämisjärjestystä."

Jukka Gustafsson

Ajankohtaiskeskustelu: Koulutuksen ja tutkimuksen kehittäminen
(PTK 56/2011 vp)

"Sitten siellä on myöskin kesussa tärkeä asia, jonka haluan nostaa esille, koska se on minulle tärkeä. Se on työvaltaisten oppimisympäristöjen kehittäminen.

Meillä on paljon erityisesti ammatillisessa koulutuksessa nuoria poikia, myöskin tänä päivänä entistä enemmän tyttöjä, jotka eivät välttämättä siellä luokkatilassa ole parhaimmillaan, mutta kun he pääsevät tämmöiseen työpajatyyppiseen työn tekemiseen, jossa kuitenkin edetään opetussuunnitelman mukaisesti, niin opiskelu sujuu ja Suomi saa hyviä ammattityöntekijöitä. Tämä asia on kirjoitettu sinne koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelman sisälle ja se on myöskin merkittävästi vähentämässä keskeyttämisiä ja myöskin nopeuttamassa valmistumista.

Sitten... Nyt minä en saa käsialasta selvää, pitäisi mennä uudelleen kouluun. (Naurua) Edustaja Palm sanoi jotakin tärkeää, jota minun piti kommentoida, mutta sen ehkä sitten seuraavassa keskustelussa saan selville."

tiistai 18. lokakuuta 2011

Osmo Soininvaara

Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain muuttamisesta sekä opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta
(PTK 54/2011 vp)

Antti Lindtman: "Kyllähän se asia nyt on kiistämättä niin, että tässä lapioidaan sitä kasaa, minkä keskustavetoinen hallitus meille jätti, 8 miljardia joka vuosi. (Tuomo Puumala: Paljonko nyt tulee?) Jos se laitetaan, edustaja Puumala, tuohon, kympin seteleitä päällekkäin, niin kyllä se menee ihan tuonne lentokorkeuksiin asti, että siellä saisivat Boeingit väistellä sitä velkavuorta, jonka te olette meille jättäneet. Ymmärretään, että varjobudjetin tekeminen ottaa toki aikaa, mutta olisi kiva kuulla edes se talouspolitiikan linja, jolla keskusta on täällä keskustelussa, koska sitä ei kyllä tunnu olevan."

Soininvaara [hetkeä myöhemmin]: "Todettakoon, että 8 miljardia kympin seteleinä on 800 kilometriä, ei siellä kukaan lennä. (Naurua)"

perjantai 14. lokakuuta 2011

Välihuuto

Laki yliopistolain 3 §:n muuttamisesta
(PTK 53/2011 vp)

Pentti Kettunen: "Tämä perjantai on hieman huono päivä lähetekeskustelun käymiselle, ja siksi, herra puhemies, ehdotankin, että tämä asia jätetään pöydälle eduskunnan ensi tiistaina 18.10.2011 kello 14 pidettävään täysistuntoon, jolloin kansanedustajilla olisi viikonloppu aikaa tutustua tähän lakialoitteeseen ja tehdä sen mukaiset johtopäätökset. (Ben Zyskowicz: Noinkohan kovinkaan moni käyttää viikonloppua siihen! - Välihuuto: Kyllä kannattaa! - Naurua)"

torstai 13. lokakuuta 2011

Mauri Pekkarinen

Hallituksen esitys eduskunnalle valtion talousarvioksi vuodelle 2012
(PTK 52/2011 vp)
"Voi olla, että höpötän. Minun artikulaationi ei ole aina kunnossa oikein, mutta asia on. (Naurua)"

Toinen varapuhemies

Hallituksen esitys eduskunnalle valtion talousarvioksi vuodelle 2012
(PTK 52/2011 vp)

"Ministeri Niinistö, 3 minuuttia - toivottavasti. (Naurua)"

Merja Kyllönen

Hallituksen esitys eduskunnalle valtion talousarvioksi vuodelle 2012
(PTK 52/2011 vp)

"Se, mikä nostettiin esille useammassakin puheenvuorossa jo aikaisemmin - pahoittelen sitä, että en ehtinyt vastata esimerkiksi edustaja Tossavaisen kysymykseen, ja nyt sitten edustaja Hongisto nosti asian esille liittyen polttoaineveroon ja raskaan liikenteen kannattavuuteen - niin kaikessa hulluudessa, kun puhutaan satelliittipaikanteisesta järjestelystä, minun ajatukseni on ollut se, että liikenteen hinnoitteluun tuodaan kokonaan uusi ajattelu, että meillä ei todellakaan luoda uusia maksuja olemassa olevien verojen tai maksujen päälle, vaan meille luodaan kokonaan uudenlainen järjestelmä. Se vaatii kyllä meiltä eduskunnassakin aika innovatiivista ajattelua, ja minä toivon, että te uskallatte kysyä, ihmetellä, ja minä lupaan, että tämän illan jälkeen teille jokaiselle toimitetaan lyhyt tiedote ja minun avaukseni siitä, mitä minä oikeasti tämän satelliittiperusteisen tiemaksun pohjalta olen tarkoittanut. (Välihuuto) - Sieltä mukistaan jo sitä tietullia taas. Minä annan piiskaa tästä, kun ruuhkamaksut ja satelliittipaikanteinen tiemaksujärjestelmä ovat kaksi eri asiaa kuitenkin. (Välihuuto: Kuitenkin vähän malttia!) Ei pidä takertua lillukanvarsiin ennen kuin on päästy edes keskustelemaan siitä kokonaisuudesta. (Matti Saarinen: Ei poliisia saa lyödä!) - No, minä suutelen sitten sitä poliisia, niin menee paremmin viesti perille. (Naurua)"

Timo Soini

Hallituksen esitys eduskunnalle valtion talousarvioksi vuodelle 2012
(PTK 52/2011 vp)

Pirkko Ruohonen-Lerner: "Puhemies! Ministeri Virkkunen suunnittelee Suomeen suurkuntia, ja kuitenkin pienet kuntalaiset ovat nyt jääneet täysin sivuun tässä keskustelussa. Tällä hetkellä meillä on suuria demokratiaongelmia, nimittäin julkisia palveluja ulkoistetaan ja myös yhtiöitetään. Meillä on kunnissa lukuisia asunto-osakeyhtiöitä, energiayhtiöitä, jäteyhtiöitä, elinkeinopalveluja tuottavia yhtiöitä, on kouluja yhtiöitetty, ja niissä on itsenäiset hallitukset, jotka käyttävät päätöksentekovaltaa liittyen näihin tehtäväkenttiin.Nyt on se ongelma, että vanhat puolueet ovat jo kymmeniä vuosia jakaneet kaikkien näitten yhtiöitten hallituspaikat keskenään, joten demokraattiset kunnallisvaalit eivät vaikuta lainkaan näitten yhtiöitten kokoonpanoihin. (Hälinää) Ja minulla olisi lääke siihen: meidän pitäisi saada kunnallisiin osakeyhtiöihin oma lainsäädäntö, joka takaisi sen, (Välihuutoja vasemmalta) että päätöksenteko ja tiedonsaantioikeus olisi kuntalaisilla turvattu. Elikkä päätöksenteon näissä kunnallisissa yhtiöissä pitäisi olla avointa ja julkista, koska siellä käytetään valtavia summia kuntalaisten rahoja. (Timo Soini: Vaikuttava puhe! - Naurua)"

Puhemies

Suullinen kyselytunti: EU:n maatalouspolitiikan uudistuksen vaikutukset
(PTK 52/2011 vp)

Kari Rajamäki: "Arvoisa puhemies! Keskustan torjuntavoittojen listalla ovat meidän sokeriongelmat, tärkkelysperuna ja EU-jäsenyysehtojen yksi tärkeimpiä asioita, että kansalliset maakiintiöt maidossa säilytetään. Vuonna 2007 keskustan maatalousministerin aloittaessa sen annettiin liueta, ja se nimenomaan valuttaa herkästi työvaltaisen maatalouden kilpailuedellytyksiä keskiseen Eurooppaan. Toinen ongelma, joka näkyy nimenomaan meidän maatalouden kustannuksissa, on edellisen hallituksen kotimaisen lannoiteteollisuuden myyminen pilkkahintaan, alehintaan, norjalaisille. (Martti Korhonen: Se oli kyllä virhe!) Nämä ovat suuria kansallisia, historiallisia virheitä.

Minusta on erittäin tärkeätä, että viritystä on myöskin EU:n maatalouspolitiikan vinoutumien korjaamiseen. Saksa ja Ranska saavat 1992 capin mukaan korkeat satotasot 100-prosenttisesti EU:n kassasta. Me maksamme jopa 60-70 prosenttia vero- ja velkarahoista pienempiin satotasoihin. Kyllä pikkuisen ehkä valtiovarainministerin konsultaatiota voisi maa- ja metsätalousministeriö käyttää, että EU:n maatalouden vinoutumia myöskin ruvetaan korjaamaan."

Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen: "Arvoisa herra puhemies!"

Puhemies: "Siinä oli kai se "vai mitä" -loppu? (Naurua)"

Mikko Savola

Suullinen kyselytunti: Kivihiilen korvaaminen turpeella
(PTK 52/2011 vp)

"Arvoisa puhemies! Näyttää siltä, että vihreät eivät jatkossakaan saa energiaa muualta kuin pistorasiasta. Teidän politiikkanne romuttaa hyvinvointiyhteiskuntamme ja teollisen kilpailukykymme. Teidän bioenergiahöpötyksenne on täysin vailla totuuspohjaa, ja sen todistaa jo ensi vuoden talousarviokin, missä bioenergiatukia ollaan leikkaamassa lähes puoleen. Tällä romutetaan ne keskustan hyvin luomat kymmenet tuhannet uudet työpaikat, mitä uusiutuvan energian puolella olisi saavutettavissa.Onko niin, ministeri Niinistö, että te olettekin todellisuudessa ydinenergian piilokannattaja? Aina kun te vihreät olette olleet hallituksessa, on Suomessa tehty päätös uudesta ydinvoimalasta. Oletteko te nyt yksisilmäisellä energiapolitiikallanne valmistelemassa tosiasiassa tänne jälleen uutta ydinvoimalaa? (Naurua)"

keskiviikko 12. lokakuuta 2011

Puhemies

Hallituksen esitys eduskunnalle valtion talousarvioksi vuodelle 2012
(PTK 51/2011 vp)

Maria Guzenina-Richardson: "Arvoisa puhemies! Nyt tuli todella paljon kysymyksiä. Haluaako puhemies, että vastaan vain tähän vanhusosioon vai niihin kaikkiin kysymyksiin, jotka on..."

Puhemies: "Sitten täytyy varmaan antaa 2 minuutista lisää. Nämähän voivat olla myös Pekkarisen minuutteja. (Naurua)"

maanantai 10. lokakuuta 2011

Kimmo Tiilikainen & Antti Kaikkonen

Hallituksen esitys eduskunnalle valtion talousarvioksi vuodelle 2012
(PTK 49/2011 vp)

Kaikkonen: "Kertokaa, olenko väärässä, luenko tätä kirjaa väärin vai onko tämä todella näin, mutta näin täällä minun mielestäni lukee. [Puhuja löi budjettikirjan pöytään, jolloin hänen mikrofoninsa lakkasi toimimasta. Puhuja jatkoi vielä hetken puhettaan.]

Ensimmäinen varapuhemies: "Voimallista puhetta, voimallista puhetta."

Kaikkonen: [Viereisen edustajan mikrofoni avattiin.] Tuli keskimääräistä painavampaa tekstiä täältä näin. - Siirtyi tänne Tiilikaisen puolelle näköjään tämä puheenvuoro. Tässä tuli sen verran jykevää tekstiä, että annan Tiilikaisen jatkaa. (Kimmo Tiilikainen: Edustaja Kaikkonen on aivan oikeassa! - Naurua)

Ensimmäinen varapuhemies: "Katsotaanpas, toimiiko edustaja Taimelan mikrofoni."

Raimo Piirainen

Hallituksen esitys eduskunnalle valtion talousarvioksi vuodelle 2012
(PTK 49/2011 vp)

"Arvoisa puhemies! Minäkin olen kuunnellut opposion puheita tosi järkyttyneenä. (Välihuutoja, naurua)"

Kimmo Tiilikainen

Hallituksen esitys eduskunnalle valtion talousarvioksi vuodelle 2012
(PTK 49/2011 vp)

"Työmarkkinapöydissä sovittuja asioita, ministeri Urpilainen, ei ole ollut tapana muuttaa hallituksen yksipuolisella ilmoituksella. Hallituksessa pitäisi olla sen verran työmarkkinaosaamista, että sopimiskulttuurin alkeelliset pöytätavat olisivat kunnossa. (Naurua)"

Ben Zyskowicz

Hallituksen esitys eduskunnalle valtion talousarvioksi vuodelle 2012
(PTK 49/2011 vp)

Pentti Kettunen: "Herra puhemies! Minua ette ainakaan voi syyttää siitä, että olisin viime vaalikaudella ollut täällä tekemässä budjettia ja arvostelemassa.Herra puhemies! Tämä budjetti on todella suurituloisille ja rikkaille hyvä budjetti. Rikkaat rikastuvat edelleen ja köyhät köyhtyvät. Tämä on budjetin linja, selkeä linja. (Ben Zyskowicz: Miten ne köyhät nyt köyhtyy?)

Herra puhemies! Aikoinaan Robin Hood otti köyhiltä ja antoi rikkaille. (Ben Zyskowicz: Toisinpäin! - Naurua) Nyt tämä hallitus tekee toisinpäin. Tämä Kataisen-Urpilaisen-Arhinmäen hallitus ottaa köyhiltä ja antaa rikkaille. Tämä on linja."

Maria Tolppanen

Hallituksen esitys eduskunnalle valtion talousarvioksi vuodelle 2012
(PTK 49/2011 vp)

"Arvoisa puhemies! Tämä talousarvioesitys on varsin epätasa-arvoinen ja tuloeroja suunnattomasti kasvattava. (Naurua)"

Puhemies

Hallituksen esitys eduskunnalle valtion talousarvioksi vuodelle 2012
(PTK 49/2011 vp)

"Arvoisa edustaja, pyydän, että näitä minuutin rajoja noudatetaan, koska kaikilla pitää olla tässäkin eduskunnassa samat oikeudet. Puheenvuorojahan myönnetään sitten myös useamman kuin yhden kerran, kunhan näissä minuutin rajoissa pysytään kiinni. Edustaja Zyskowicz näyttää yleensä 58 sekunnin mitan. (Naurua)"

perjantai 7. lokakuuta 2011

Puhemies & Ben Zyskowicz

Hallituksen esitys eduskunnalle Seychellien kanssa veroasioita koskevista tiedoista tehdyn sopimuksen hyväksymisestä ja laiksi sopimuksen lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta
(PTK 48/2011 vp)

Zyskowicz: "Arvoisa herra puhemies! Tässä esityksessä ja valiokunnan mietinnössä on kyse Seychellien kanssa veroasioita koskevista tiedoista tehdyn sopimuksen hyväksymisestä. Laajemmin, herra puhemies, on kyse siitä, että tiedonvaihtoa vahvistamalla eri maiden viranomaisten ja ennen kaikkea tällaisten... (Hälinää)"

Puhemies: "Arvoisa edustaja, jos sopii, niin tässä välissä huomauttaisin arvoisille edustajille, että täällä on istunto käynnissä ja edustaja Zyskowiczilla on puheenvuoro. Pyydän siirtämään kaikki neuvottelut salin ulkopuolelle. Tämä koskee kaikkia edustajia. - Edustaja Zyskowicz, olkaa hyvä!"

Zyskowicz: "Arvoisa puhemies! Huomautan ensinnäkin, että ajankäyttöä mittaava kello kävi sinäkin aikana, kun puhemies käytti puheenvuoron. Ehkä tämä vaatii jotain tarkistamista tähän järjestelmään."

Puhemies: "Arvoisa edustaja, aika lähti juuri uudelleen juoksemaan. (Naurua)"

Zyskowicz: "Okei, kiitos, herra puhemies."

torstai 6. lokakuuta 2011

Jutta Urpilainen

Suullinen kyselytunti: Suomen Kreikan-lainalleen neuvottelemat vakuudet
(PTK 47/2011 vp)

"Arvoisa puhemies! Jos vakuusvaatimus on vaarantanut Suomen maineen, niin minkä takia entisen pääministerin Kiviniemen hallitus myöskin vaati vakuuksia? Kysyn vain, että jos tällä vakuusvaatimuksella on aiheutettu Suomen maineelle hallaa, minkä takia myöskin edellinen hallitus vaati vakuuksia. Mutta minä ymmärrän sen, että edustaja Kiviniemeä varmasti harmittaa se, että hänen aikanaan hallitus palasi maailmalta takaisin tyhjän kassan kanssa. Nyt hallitus palasi eurooppalaisista neuvotteluista takaisin 880 miljoonan euron kanssa. Edustaja Kiviniemi pitää tätä nollana, lähes mitättöminä vakuuksina, mutta 880 miljoonaa euroa on suuri raha, ja se on tämän hyvinvointivaltion rahoituksessa merkittävä ja tärkeä osa. Olisinkin kysynyt ehkä enemmänkin (Naurua) edustaja Kiviniemeltä: Jos teille tämä vakuusmalli ei kelpaa, niin oletteko te sitä mieltä, että Suomen pitää olla ottamatta tämä lähes miljardin euron vakuus?"

Ben Zyskowicz

Suullinen kyselytunti: Suomen Kreikan-lainalleen neuvottelemat vakuudet
(PTK 47/2011 vp)

Jouni Backman: "Keskusta seisoi vallassa ollessaan kädet taskussa vakuusasiassa. (Ben Zyskowicz: Muiden taskussa! - Naurua) - Juuri näin, edustaja Zyskowicz. Keskusta seisoi suomalaisten veronmaksajien taskulla ottamassa sieltä lähes miljardi euroa Kreikalle ilman minkäänlaisia vakuuksia."

tiistai 4. lokakuuta 2011

Pentti Kettunen

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi valtioneuvoston jäsenille maksettavista palkkioista ja korvauksista annetun lain 1 §:n väliaikaisesta muuttamisesta
(PTK 45/2011 vp)

"Ja kyllä tässä tilanteessa nyt, kun valtioneuvoston jäsenet ovat valmiit näyttämään esimerkkiä siitä, että näillä tulotasoilla voidaan myöskin tuloja eli palkkoja vähän leikata, silloin myöskin eduskunnan tulisi näyttää samanlaista esimerkkiä. Me olemme kuitenkin täällä niitä, jotka edustamme Suomen kansaa, ja kansa seuraa meitä.

Aikaisemminhan oli järjestelmä semmoinen, että kansanedustajien palkat olivat kytketyt ministeripalkkoihin, mutta nyt tällä välillä, kun minä olen ollut poissa, täällä on tehty systeemimuutos, (Naurua) ja kansanedustajien palkoista päättää erillinen palkkiotoimikunta."

[Kettunen oli aiemmin kansanedustajana 1983-87 ja 1989-91 ja palasi eduskuntaan 2011 vaaleissa.]

Mauri Pekkarinen

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi valtioneuvoston jäsenille maksettavista palkkioista ja korvauksista annetun lain 1 §:n väliaikaisesta muuttamisesta
(PTK 45/2011 vp)

Toinen varapuhemies: "Pyydän puhujaa siirtymään puhujakorokkeelle. - Puheenvuoroja annetaan puheenvuoropyyntöjärjestyksessä. (Puhuja siirtyi puhujakorokkeelle)"

Pekkarinen: "Joo, ja minulla oli, arvoisa puhemies, varsinainen pyydetty puheenvuoro eikä vastauspuheenvuoro, todellakin, ja sen takia tulen hetkeksi tänne, vaikkei kovin paljon enää lisättävää tähän ole. (Naurua)"

Markus Lohi

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi tasavallan presidentin palkkiosta
(PTK 45/2011 vp)

"Arvoisa puhemies! Tässä vaiheessa en halua vielä tarkemmin ottaa hallituksen sinänsä perusteltuun esitykseen kantaa, mutta haluaisin todeta kuitenkin seuraavaa: ottaen huomioon tulevan tasavallan presidentin vankka ulkopoliittinen kokemus, minusta Väyrynen on ansainnut tämän korotuksen. (Naurua)"

perjantai 30. syyskuuta 2011

Puhemies

Hallituksen esitys eduskunnalle Seychellien kanssa veroasioita koskevista tiedoista tehdyn sopimuksen hyväksymisestä ja laiksi sopimuksen lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta
(PTK 44/2011 vp)

"Seychellien hallinto on hyvin tyytyväinen tästä keskustelusta, (Naurua) jossa parhaillaan olemme. Lavealti kuljetaan, mutta käydään tämä nyt loppuun saakka."

torstai 29. syyskuuta 2011

Merja Kyllönen

Suullinen kyselytunti: Valtionyhtiöiden irtisanomiset
(PTK 43/2011 vp)

"Täytyy sydämestä kiittää, että edustaja Soini niin ilolla vastaanottaisi EU-tukea, kun täällä on kuultu toisenlaistakin viestiä. (Naurua)"

Tapani Mäkinen

Välikysymys: Kunnallisten lähipalvelujen turvaaminen
(PTK 43/2011 vp)

"Arvoisa herra puhemies! Se on selvää, että kun on välikysymyskeskustelu, niin, keskustalaiset, luonnollisesti teidän pitääkin olla vähän reippaina ja hermostuneina, se kuuluu tietysti teemaan. (Naurua)"

Reijo Tossavainen

Välikysymys: Kunnallisten lähipalvelujen turvaaminen
(PTK 43/2011 vp)

Tapani Tölli: "Arvoisa puhemies! Lopuksi minä kiinnitän huomion yhteen asiaan ja kohdistan tämän kysymykseni perussuomalaisille, varsinkin sen vuoksi, että eilen monet perussuomalaiset moittivat keskustan kuntapolitiikkaa. Kiinnitän huomiota siihen, että yhdeksän nykyistä perussuomalaisten kansanedustajaa vastasi vaalikonekyselyssä, että verotulotasauksessa pitää ottaa enemmän huomioon Pääkaupunkiseudun tarpeet, että pitää muuttaa valtionosuusjärjestelmää niin, että Pääkaupunkiseudun kunnat saavat enemmän, että muuten ei ole oikeudenmukaista. Tämä merkitsisi melko kovaa iskua esimerkiksi edustaja Mäkipään kotikunnalle. Ja erittäin voimakkaan kannanoton esitti nykyinen hallintovaliokunnan puheenjohtaja Halla-aho, joka sanoi, että verotulon tasauksesta pitäisi luopua kokonaan, kaikkien tulee tulla toimeen omillaan.

On syytä keskustella myöskin perussuomalaisten kuntapolitiikan linjasta sisäisesti, ennen kuin alkaa kovin voimakkaasti haukkua keskustaa."

Tossavainen: "Arvoisa puhemies! Olen entinen keskustalainen ja haluan kiittää edustaja Tölliä erittäin hyvästä puheenvuorosta tuota loppuosaa lukuun ottamatta. (Naurua)"

keskiviikko 28. syyskuuta 2011

Mauri Pekkarinen

Välikysymys: Kunnallisten lähipalvelujen turvaaminen
(PTK 42/2011 vp)

"Arvoisa puhemies! Minun puheenvuoroni jakaantuu kahteen osaan: kiittävään ja vähän kriittisempään. Myönnän, että aikamitalla mitaten nämä eivät nyt ole ihan yhtä pitkiä. Se kiittävä osa: olen tavattoman tyytyväinen ja iloinen siitä, että ministeri on täällä paikalla. (Naurua)"

Osmo Soininvaara

Välikysymys: Kunnallisten lähipalvelujen turvaaminen
(PTK 42/2011 vp)

"Havaitsin, että tuossa puheenvuoroni aivan alussa keskustalaiset huutelivat, että miksi kuntajakoselvitteen esitin lähes maakunnan kokoista kuntaa, Päijät-Hämettä, koskien. Se johtui siitä, että kuntaministeri Mari Kiviniemi oli palkannut minut tämmöistä tekemään. (Naurua)"

Maria Guzenina-Richardson

Välikysymys: Kunnallisten lähipalvelujen turvaaminen
(PTK 42/2011 vp)

"Mietin tässä, kun kuuntelin edustaja Kiviniemen puhetta - katsotaan, löydänkö sen nyt täältä papereiden seasta. Siinä oli alussa hyvin koskettava, hyvin liikuttava osio, jossa pohdittiin seuraavasti: "Moni äiti ja isä miettii parhaillaan, saako hän lapselleen varmasti hoitopaikan läheltä kotia, kun työt hoitovapaan jälkeen alkavat. Eläkeläistä puolestaan askarruttaa, kuinka pitkään hän joutuu odottamaan lääkärin tai terveydenhoitajan puheille pääsyä, kun terveys taas reistailee. Moni työssä käyvä viettää unettomia öitä, kun ikääntyvät vanhemmat eivät vielä ole saaneet palvelukotipaikkaa kotikunnassaan satojen kilometrien päässä."

Tämä oli siis ote edustaja Kiviniemen puheesta, viime hallituksen pääministerin puheesta. Todellakin tämä on tämä nykytilanne, joka meillä Suomessa vallitsee. Tämä on vakava asia (naurua) - siis, hyvät edustajat, minä en nyt ymmärrä, mikä teitä naurattaa siellä takarivillä - siis se, että meillä on kuntia, joissa peruspalvelut eivät toimi."

tiistai 27. syyskuuta 2011

Timo Soini

Hallituksen esitys eduskunnalle - - ERVV-puitesopimuksen muuttamista koskevan sopimuksen hyväksymisestä jne.
(PTK 41/2011 vp)

"Se, mistä tässä on kysymys, on se, että ongelma on maksukyvyttömyys. Ja sitä ei voida kitkeä niin, että huonon rahan perään pistetään hyvää rahaa. Se ei tule auttamaan. Se on nähty nyt, ja sen tietää jo kapitalistinenkin taloustiede - sosialistinen tiede nyt ei taloudesta ole mitään tiennyt ennenkään. (Naurua)"

Puhemies

Hallituksen esitys eduskunnalle - - ERVV-puitesopimuksen muuttamista koskevan sopimuksen hyväksymisestä jne.
(PTK 41/2011 vp)

"Edustaja Kalmari, poissa. K niin kuin Kaikkonen - yleisvaramies. (Naurua)"

[Ks. myös Kaikkonen 20.9.11]

perjantai 23. syyskuuta 2011

Kimmo Tiilikainen

Hallituksen esitys eduskunnalle - - ERVV-puitesopimuksen muuttamista koskevan sopimuksen hyväksymisestä jne.
(PTK 40/2011 vp)

Kimmo Tiilikainen: "Arvoisa puhemies! Omalta osaltani haluan kiittää puhemiestä ja toivottaa hyvää ja rauhallista viikonloppua. (Naurua)"

Ensimmäinen varapuhemies: "Kiitoksia!"

[Yleiskeskustelu päättyi.]

tiistai 20. syyskuuta 2011

Antti Kaikkonen

Hallituksen esitys eduskunnalle - - ERVV-puitesopimuksen muuttamista koskevan sopimuksen hyväksymisestä jne.
(PTK 36/2011 vp)

Puhemies: "Seuraavaksi edustaja Kalmari. - Poissa. - Näyttäisi siltä, että sitten täällä on vaihtoehtona K niin kuin Kaikkonen."

Kaikkonen: "Arvoisa puhemies! Hienoa olla tällainen köyhän miehen Kalmari. (Naurua)"


Anni Sinnemäki

Hallituksen esitys eduskunnalle - - ERVV-puitesopimuksen muuttamista koskevan sopimuksen hyväksymisestä jne.
(PTK 36/2011 vp)

[Puhemies antaa seuraavan puheenvuoron edustaja Soininvaaralle, mutta edustaja Soini kuulee väärin ja nousee puhumaan.]

Puhemies: "Soininvaara. Pieni ero vielä tässä Soinin ja Soininvaaran välillä. (Eduskunnasta: - Soininvaara! - Anni Sinnemäki: Hän on niin kuin vaarallisempi kuin te, edustaja Soini! - Naurua)"

Markus Mustajärvi

Hallituksen esitys eduskunnalle - - ERVV-puitesopimuksen muuttamista koskevan sopimuksen hyväksymisestä jne.
(PTK 36/2011 vp)

Mustajärvi käyttää puheenvuoron.

Puhemies: "Ja seuraavaksi edustaja Mustajärvi - anteeksi, edustaja Saarakkala."

Mustajärvi: "Voin minä ottaa uudestaankin. (Naurua)"

Puhemies: "No, ehkä ei."

torstai 15. syyskuuta 2011

Jouko Skinnari & Jukka Gustafsson

Suullinen kyselytunti: Ammattikorkeakouluverkon rahoituksen leikkaaminen
(PTK 34/2011 vp)

Skinnari: "Tämä olkoon nyt sitten johtotähtenä - vai mitä, ministeri Gustafsson? (Naurua)"

Puhemies: "Ja tulihan sieltä kysymys."

Gustafsson: "Arvoisa puhemies! Kyllä huomaa, että edustaja Skinnari on edelleen virkeä ja terävä. (Naurua)"

tiistai 13. syyskuuta 2011

Ben Zyskowicz

Lepäämässä oleva ehdotus Suomen perustuslain muuttamisesta
(PTK 32/2011 vp)

Puhemies: "No niin, pyydän edustajia suhtautumaan kunnioittavasti toistensa puheenvuoroihin. Seuraavaksi edustaja Zyskowicz, joka näyttää mallia."

Zyskowicz: "Anteeksi, mitä sanoitte lopuksi? (Naurua)"

Puhemies: "Edustaja Zyskowicz perinteisesti näyttää tässä suhteessa mallia hyvälle puheenvuorolle."

Zyskowicz: "No niin, nyt asettui rima korkealle!"

Riitta Myller

Lepäämässä oleva ehdotus Suomen perustuslain muuttamisesta
(PTK 32/2011 vp)

"Puheenvuoron käyttäjä sanoi, että Suomi on luovuttanut päätösvaltaa Brysseliin. Me emme ole luovuttaneet sitä Brysseliin, me olemme luovuttaneet sitä niin, että sitä käytetään yhteisesti EU:n instituutioissa. (Naurua)"

torstai 8. syyskuuta 2011

Mika Niikko

Pääministerin ilmoitus ajankohtaisesta taloustilanteesta
(PTK 29/2011 vp)

Puhemies: "Oliko edustaja Niikolla tähän kunta-asiaan? - Olkaa hyvä!"

Niikko: "Arvoisa puhemies! Toki tästäkin aiheesta haluan keskustella, kun sain puheenvuoron. (Naurua)"

Puhemies

Pääministerin ilmoitus ajankohtaisesta taloustilanteesta
(PTK 29/2011 vp)

"Myönnän vielä muutaman puheenvuoron. Sen jälkeen ministeripuolelta, jos valtiovarainministeri ja elinkeinoministeri haluavat vastata, ja ministeri Arhinmäki oli myös aikaisemmin pyytänyt puheenvuoron. Sitten otettaisiin aikaisemmin pyydettyjä 2 minuutin puheenvuoroja, ja jos ne aiheuttavat vielä tarvetta kommentoida, niin sekin on mahdollista.

Mutta nyt edustaja Soini, edustaja Kataja ja edustaja Kalli. Onko vielä tarpeita? (Naurua) Aika vähänlaisesti."

Paula Risikko

Suullinen kyselytunti: Eriarvoistumiskehityksen pysäyttäminen
(PTK 29/2011 vp)

Anu Vehviläinen:"Mutta minun kysymykseni liittyy siihen, että jos huomasin oikein, niin sosialidemokraatit omassa kesäkokouksessaan ottivat kantaa, että pitää hoitaa niin, että kun tulee tämä korotus, niin se ei saa leikata asumistukea tai toimeentulotukea. Kysynkin ministeri Risikolta, miten aiotte toteuttaa tämän."

Risikko: "Jos sosialidemokraatit vastaisivat tähän..."

Ensimmäinen varapuhemies: "Ministeri Risikko aloittaa, ja sitten ministeri Guzenina-Richardson täydentää."

Risikko: "Niin, minä ihan sitä vaan, että me silloin kysyimme sitä, että mitä tällä itse asiassa on tarkoitettu, että ei saa vaikuttaa, ja minä mielelläni kuulen siitä, mitä se tarkoittaa, koska en vielä tiedä sitä. (Naurua)"

Jyrki Katainen

Syyllinen kyselytunti: Pikavipit ja velkaantuminen
(PTK 29/2011 vp)

Timo Kalli: "Kysyn pääministeriltä: Jos viime vaalikaudella kaikki oppositiossa olleiden puolueiden ehdotukset olisi jouduttu toteuttamaan, kuinka paljon enemmän hallitus nyt joutuisi leikkaamaan tai korottamaan veroja?"

Katainen: " Arvoisa puhemies! Nyt en just muista tarkkaa summaa, (Naurua) mutta minulle on jotenkin jäänyt semmoinen mielikuva, että aika paljon enemmän. Mutta voi tietysti olla, että olen väärässä."

keskiviikko 29. kesäkuuta 2011

Ben Zyskowicz

Valtioneuvoston tiedonanto eduskunnalle 22.6.2011 nimitetyn pääministeri Jyrki Kataisen hallituksen ohjelmasta
(PTK 23/2011 vp)

Zyskowicz: "Mitä sitten muuten tulee käytyyn keskusteluun, niin täällä entinen pääministeri Kiviniemi moitti hallitusta siitä, että talouspolitiikka on rakennettu hetteikölle. Kyllä keskustan oma vaihtoehto on rakennettu enemmän hetteikölle. Te moititte veronkorotuksia, te moititte kaikkia säästöjä. Te ette ole esittäneet nyt kahteen päivään ensimmäistäkään kohdetta, mistä te olisitte säästäneet. Sitä tässä edelleen odotellaan.

Puhemies Eero Heinäluoma: "Haluaako keskustasta joku vastauspuheenvuoron tähän? (Ben Zyskowicz: Kyllä voi olla vaikeata! - Naurua)"

Timo Soini

Valtioneuvoston tiedonanto eduskunnalle 22.6.2011 nimitetyn pääministeri Jyrki Kataisen hallituksen ohjelmasta
(PTK 23/2011 vp)

"Arvoisa herra puhemies! Löysin uuden ikiliikkujan: aina kun on ongelmia, kutsukaa sosialidemokraatti, niin kyllä se siitä oikenee.
Mutta, arvoisa edustaja Pekkarinen, tämän luettelon jälkeen, kun te luettelitte, että bkt kasvaa, kaikki kehittyy - kuinka te menetitte 16 paikkaa vaaleissa? Mikä meni pieleen, jos politiikan sisältö oli näin erinomainen? Ylpeys, se kävi lankeemuksen edellä. Ei pidä olla liian erinomainen, pitää olla myös nöyryyttä. Maakunnista, siinä olen aivan samaa mieltä, sieltä tulevat kasvun idut, sieltä muodostuvat purot, joista joet, joista kasvu.

Keskittämispolitiikka, arvoisa hallitus, ei ole vastaus, se ei ole Suomessa, se ei ole Euroopassa. Jos Suomessa keskitetään, pieleen menee. Nyt olette nähneet, kun Euroopassa keskitetään, aina keskitetään lisää valtaa: tulos on aina huonompi. Näissä menetyksen siemenissä voi olla kepun uusi nousu, mutta ei se mitenkään varmaa ole. (Naurua)"

tiistai 28. kesäkuuta 2011

Jouni Backman

Valtioneuvoston tiedonanto eduskunnalle 22.6.2011 nimitetyn pääministeri Jyrki Kataisen hallituksen ohjelmasta
(PTK 22/2011 vp)

"Arvoisa puhemies! Perussuomalaisten ja keskustan ryhmäpuheenvuoroista puuttui yksi asia ja sen myötä kaikki: talouspolitiikan linja, oma vaihtoehto. Ei minulle eikä muillekaan käynyt selväksi, pitäisikö nyt lisätä menoja, vähentää menoja, lisätä veroja, vähentää veroja jne. (Ben Zyskowicz: Liian vasemmalla vai liian oikealla!)
Perussuomalaisille on syytä todeta, että kun valititte, että Säätytalon ovet eivät olleet avoimia, ne olivat avoimina perussuomalaisille. Tästä salista aikoinaan kannettiin edustaja Veikko Vennamo ulos. En tiedä, olisiko pitänyt edustaja Soini kantaa sisälle Säätytalolle, (Naurua) että hän olisi ollut valmis joukkonsa sinne sisään marssittamaan."

Antti Kaikkonen

Valtioneuvoston tiedonanto eduskunnalle 22.6.2011 nimitetyn pääministeri Jyrki Kataisen hallituksen ohjelmasta
(PTK 22/2011 vp)

"Arvoisa puhemies! Kun huomasin, että ministeriaitiossa on tuttuja, muun muassa ministeri Gustafsson, voin kertoa, että olin varmaan ensimmäisten joukossa onnittelemassa häntä, kun hän pitkän parlamentaarisen uran jälkeen tuli valittua opetusministeriksi. Hieno asia. Mutta kun tutustuin hallitusohjelman liitteenä oleviin satojen miljoonien eurojen leikkauksiin opetustoimeen, jouduin muuttamaan mieleni. "Onnittelut, ministeri Gustafsson" muuttuu nyt surunvalitteluksi. Kovin raskasta salkkua joudutte kantamaan. (Ministeri Gustafsson: Ei pidä perua puheitaan!) - No, vilpittömät onnitteluni joka tapauksessa, (Naurua) ja tsemppiä tähän työhön ministeri Gustafssonille ja muulle hallitukselle. Raskas on salkku, mutta koettakaa pärjätä. Uskon, että teette parhaanne."

Pentti Oinonen

Valtioneuvoston tiedonanto eduskunnalle 22.6.2011 nimitetyn pääministeri Jyrki Kataisen hallituksen ohjelmasta
(PTK 22/2011 vp)

"Arvoisa puhemies! En voi muuta sanoa kuin että jo on aikoihin eletty. Siellä he nyt ministeriaitiossa istuvat, kokoomuksen ministeri Katainen ja vasemmistoliiton ministeri Arhinmäki, vierekkäin, vierekkäin kuin variksenpojat männynoksalla. (Naurua) Ettei vaan olisi käynyt niin, että porvarihenkisyys tarttui ministeri Arhinmäkeen niin, että pipo vaihtuu sorsannahkastetsoniin."

Jouni Backman

Valtioneuvoston tiedonanto eduskunnalle 22.6.2011 nimitetyn pääministeri Jyrki Kataisen hallituksen ohjelmasta
(PTK 22/2011 vp)

"Arvoisa puhemies! Kansalaisten viesti vaaleissa oli selvä. Haluttiin muutosta, muutosta, jolla eriarvoisuuden kasvu pysäytetään, muutosta, jolla yhteiset voimavarat kerätään ja jaetaan oikeudenmukaisemmin. Vaikka uudessa hallituksessa on osin samoja puolueita ja osin samoja kasvojakin kuin ennen vaaleja, on kuuden puolueen työllä, ja välillä tuskallakin, hyväksymän yhteisen ohjelman perusviesti selvä. Politiikan suunta muuttuu kansan haluamalla tavalla.
Vaalien jälkeen puolueita on samanaikaisesti sekä syytetty takinkäännöstä että vaadittu luopumaan tavoitteistaan. Sosialidemokraattien ei ole tarvinnut tehdä kumpaakaan. (Naurua)"

Sari Sarkomaa

Valtioneuvoston tiedonanto eduskunnalle 22.6.2011 nimitetyn pääministeri Jyrki Kataisen hallituksen ohjelmasta
(PTK 22/2011 vp)

"Arvoisa puhemies! Poikkeuksellisen vaikeina aikoina tarvitaan yhteistyötä, ja olen iloinen, että olemme saaneet Suomeen laajapohjaisen, yhteistyökykyisen hallituksen. Viime viikkoina on varmasti lähes jokaiselle suomalaiselle tullut selväksi, että ei imukupilla eikä pihdeilläkään olisi synnytetty sellaista hallitusta, johon perussuomalaiset olisivat tulleet kantamaan vastuuta.
Minulla on sellainen tunne, että tässä on alkanut olla tälle salille ja ehkä suomalaisillekin tulla selväksi myöskin se, että näyttää siltä, että ei niillä imukupeilla eikä pihdeillä saada irti perussuomalaisilta myöskään vastuullista talouslinjaa. Te olette kita punaisena, niin kuin ryhmän puheenjohtaja taisi sanoa, huutaneet siitä hulvattomasta menosta, joka Etelä-Euroopassa on, mutta samaan aikaan te jatkatte sitä menoa täällä. Kun kuuntelin teidän ryhmäpuheenvuoroanne, siinä lisättiin lähestulkoon kaikkeen lisää rahaa, ja näyttää siltä, että perussuomalaisten tie on se Portugalin ja Kreikan tie. Suomi tässä ensin kaatuisi, jos teidän talouspolitiikkaanne kuuntelisi. Toivoisinkin, että perussuomalaiset kantaisivat vastuuta myöskin oppositiossa. - Varmasti puheenjohtaja Soini tähän vastaa, jos en osunut oikeaan, mutta luulen, että kalikka kalahti sinne ja koira älähtää. (Naurua)"

Jan Vapaavuori

Valtioneuvoston tiedonanto eduskunnalle 22.6.2011 nimitetyn pääministeri Jyrki Kataisen hallituksen ohjelmasta
(PTK 22/2011 vp)

"Arvoisa puhemies! Kun täällä hieman puhujasta riippuen ollaan joko sitä mieltä, että edellinen hallitus oli kamalan hyvä ja nykyinen kamalan huono tai toisinpäin, niin kyllä minä sanon, että molemmat hallitukset ovat oikein hyviä (Naurua) ja molemmat elävät ihan hyvin ajassa. Toki tämä hallitus on ehkä vielä hiukkasen parempi, kun täällä on kokoomuslainen pääministeri, vaikka olkoonkin, että toki edellisessäkin hallituksessa ihan hyvä pääministeri oli."

Ensimmäinen varapuhemies

Valtioneuvoston tiedonanto eduskunnalle 22.6.2011 nimitetyn pääministeri Jyrki Kataisen hallituksen ohjelmasta
(PTK 22/2011 vp)

"Se oli miltei uusi ennätys, lähes 2 minuuttia - olin ajatuksissani - mutta täyttä asiaa tietysti. (Naurua)"

tiistai 21. kesäkuuta 2011

Markku Rossi

Valtion tilinpäätöskertomus 2010
(PTK 17/2011 vp)

"Mutta nyt sitten kun käydään katsomaan uuden, tulevan hallituksen, Kataisen sosialistihallituksen, (Naurua) tulevaa linjausta kuntatalouteen, on nähtävissä kyllä se, (Markus Mustajärvi: Kunpa olisi!) että nyt sitten tuleekin kylmää kyytiä."

Markku Rossi

Valtion tilinpäätöskertomus 2010
(PTK 17/2011 vp)

Mutta nyt sitten kun käydään katsomaan uuden, tulevan hallituksen, Kataisen sosialistihallituksen, (Naurua) tulevaa linjausta kuntatalouteen, on nähtävissä kyllä se, (Markus Mustajärvi: Kunpa olisi!) että nyt sitten tuleekin kylmää kyytiä.

tiistai 24. toukokuuta 2011

Martti Korhonen

Valtioneuvoston tiedonanto eduskunnalle Portugalille annettavaa lainoitusta varten Euroopan rahoitusvakausvälineen varainhankinnalle myönnettävästä valtiontakauksesta
(PTK 9/2011 vp)

"Mitä nyt yritetään sitten tehdä tästä eteenpäin, jos katsotaan tästä pankkijärjestelmän näkökulmasta, kriisin näkökulmasta, on itse asiassa kolme isoa asiaa: Se sijoittajan vastuu, en siihen puutu sen enempää. Vakuuksien näkökulma, siitä on paljon keskusteltu. Me olemme täsmällisesti samaa mieltä. Mutta näin työväenpuolueen näkökulmasta ei voi olla muuta kuin mukana, kun yritetään saada estettyä riskien sosialisointi. En hirveästi sen sosialisoinnin kannalla ole ollut muutoinkaan, mutta nyt, kun sitä riskiä on sosialisoitu kansalle, (Naurua) niin tämä riskien sosialisointi pitää saada loppumaan, ja jos sitä ovat porvaripuolueet, (Puhemies koputtaa) oikeisto, ajamassa, niin me olemme mukana."

Eero Heinäluoma

Valtioneuvoston tiedonanto eduskunnalle Portugalille annettavaa lainoitusta varten Euroopan rahoitusvakausvälineen varainhankinnalle myönnettävästä valtiontakauksesta
(PTK 9/2011 vp)

"Lopuksi totean, että ihmettelen suuresti, mitä ihmeen syntistä tässä Audissa nyt erityisesti on, että auto kuin auto, (Naurua) mielestäni, joten ei siitä kannata periaateriitaa tehdä, millä autolla ministerit kulkevat."

Mauri Pekkarinen

Valtioneuvoston tiedonanto eduskunnalle Portugalille annettavaa lainoitusta varten Euroopan rahoitusvakausvälineen varainhankinnalle myönnettävästä valtiontakauksesta
(PTK 9/2011 vp)

"Arvoisa puhemies! Minä en ole mitään johtoa, olen rivikansanedustaja. (Naurua - Jukka Gustafsson: Ministerihän te olette!)"

Krista Kiuru

Valtioneuvoston tiedonanto eduskunnalle Portugalille annettavaa lainoitusta varten Euroopan rahoitusvakausvälineen varainhankinnalle myönnettävästä valtiontakauksesta
(PTK 9/2011 vp)

"Arvoisa puhemies! Ei kukaan ole kuurompi kuin se, joka ei tahdo kuulla. Sen on hyvin osoittanut tämä keskustelu ja sitä keskustelua ylläpitänyt opposition edustus perussuomalaisten ja keskustan taholta. Te kun olette täällä kierrelleet ja kaarrelleet, luikerrelleet kuin oppositio teidän johdollanne ikään, nimittäin keskustan kommentteja en voi ylipäänsäkään ymmärtää.
Juuri äsken Kaikkonen osoitti sen, että keskustan takki on niin tyhjä, ettei se meinaa pysyä kerta kaikkiaan päällä. Nimittäin te kerroitte, että teidän kantanne on nyt se, että vakuudet ovat hyvä asia. Mutta ennen vaaleja te ette kannattaneet niitä, ettekä te kannattaneet vaalien jälkeenkään eduskuntakäsittelyssä niitä, (Välihuutoja keskustan ryhmästä) mutta nyt te kuitenkin kannatatte niitä! Sitten te kerrotte, että takausten nostaminen on siis huono asia. Ja kuitenkin tässäkin käy toisinpäin: ennen vaaleja te olitte nostamassa takuita, mutta nyt vaalien jälkeen te ette niitä enää nostakaan. Ottaa tästä nyt selvää, mitä mieltä ollaan. Eli, arvoisa puhemies, sosialidemokraatit ovat luoneet aivan uuden linjan Suomeen ja Eurooppaan, ja me pidämme siitä kiinni, (Naurua) niin ennen vaaleja kuin vaalien jälkeen."

Eero Heinäluoma

Valtioneuvoston tiedonanto eduskunnalle Portugalille annettavaa lainoitusta varten Euroopan rahoitusvakausvälineen varainhankinnalle myönnettävästä valtiontakauksesta
(PTK 9/2011 vp)

"Arvoisa puhemies! Arvoisa ryhmäpuheenjohtaja Tiilikainen, loistavaa, että otitte tämän alivaltiosihteeri Hetemäen muistion ja esiintymisen esille. Se oli todella hyvä esiintyminen, jonka hän teki, ja se perustui juuri niihin vaatimuksiin, jotka me olimme esittäneet (Naurua) ja joista kokoomuksen ja demareiden kanssa oli aikaisemmin keskusteltu. Tämähän on myös kerrottu Helsingin Sanomissa, mikä tämän muistion tausta oli. Virkamiehet tekevät niitä linjauksia, jotka kulloinenkin ministeri ohjeistaa, eivät he keksi omasta päästään, että Suomi laittaa ehdottomaksi ehdoksi vakuuksien vaatimisen."

Kimmo Sasi

Valtioneuvoston tiedonanto eduskunnalle Portugalille annettavaa lainoitusta varten Euroopan rahoitusvakausvälineen varainhankinnalle myönnettävästä valtiontakauksesta
(PTK 9/2011 vp)

"Arvoisa puhemies! Kiitän kaikkia siitä, että kukaan ei ole syyttänyt kokoomusta siitä, että olisimme kääntäneet takkimme. (Naurua - Timo Soini: Se nyt vielä puuttuisi!) Me olemme olleet tässä asiassa varsin johdonmukaisia sekä ennen vaaleja, vaalikampanjassa että myöskin vaalien jälkeen, ja ajattelimme pitää tällaista johdonmukaista linjaa myöskin muussa politiikassa"

Anne Kalmari

Valtioneuvoston tiedonanto eduskunnalle Portugalille annettavaa lainoitusta varten Euroopan rahoitusvakausvälineen varainhankinnalle myönnettävästä valtiontakauksesta
(PTK 9/2011 vp)

"Arvoisa rouva puhemies! Edustaja Väätäiselle vastaisin, että jos Ryti ja Kallio uskalsivat mennä vankilaan mielipiteittensä puolesta, niin on se aika outoa, että perussuomalaiset eivät uskalla mennä edes hallitukseen, (Naurua) että saisivat niitä leipäjonoja puretuksi."

tiistai 17. toukokuuta 2011

Kari Rajamäki

Hallituksen toimenpidekertomus vuodelta 2010
(PTK 7/2011 vp)

"Herra puhemies! Sosialidemokraateilla ei ole tuollaista tuskallista surutyön aikaa kuin keskustalla näyttää nyt olevan. (Naurua) Toivotan voimia, edustaja Rantakangas, teille."

Antti Rantakangas

Hallituksen toimenpidekertomus vuodelta 2010
(PTK 7/2011 vp)

Herra puhemies! Oli erittäin hyvä ja mielenkiintoista kuulla vasemmistoliiton vaaliohjelmassa esitetyt tavoitteet, ja ei auta muuta kuin toivoa onnea ja menestystä tuleviin neuvotteluihin, (Paavo Arhinmäen välihuuto) niin kaukana ne ovat siitä peruslinjasta, millä hallituksen muodostaja lähtee pakettia kasaamaan. Mutta niin kuin sanoin, tässä vaiheessa vilpittömät onnittelut tulevista neuvotteluista, menestystä ja samalla lievä osanotto hallituksen muodostajan suuntaan! (Naurua)

Juho Eerola

Laki vaalilain 41 §:n muuttamisesta
(PTK 7/2011 vp)

"Sitten puhuttiin siitä, että tietokoneita pitäisi tänne saliin saada tuotua. Itse pidän sitä ehkä tarpeettomana. Meillä kaupunginvaltuustossa jotkut pitävät tietokoneita, ja sitten kun kurkin, niin he ovat Facebookissa ja vaikka missä. Ei se valtuustossa niin paljon haittaa, mutta täällä kun on lehtereillä toimittajia ja kaikkia muita, niin äkkiä ainakin itselläni olisi se vaara, että olisin jonkun lehden kuvassa, että taas oltiin asiattomilla sivuilla. (Naurua)"

tiistai 15. maaliskuuta 2011

Puhemies

Vaalikauden viimeisen istunnon lopetus
(PTK 172/2010 vp)

"Arvoisat edustajat! Kuten aamupäivällä kerrottiin, eduskunnan päättäjäispäivä on ensi kuun 12. päivä, ja siihen asti kaikille, jotka vaalikentille siirtyvät, menestystä kullekin ansioittensa mukaan, (Naurua) ja meille muille hyvä tavoite on päättäjäispäivään mennessä saada noin puolet rästiin jääneistä siviilivastuista ja -tehtävistä tehtyä vihdoinkin."

perjantai 11. maaliskuuta 2011

Jacob Söderman

Hallituksen esitys esitutkinta- ja pakkokeinolainsäädännön uudistamiseksi
(PTK 170/2010 vp)

"Kun perustuslakivaliokunnassa kuultiin poliisia tästä esitutkintapaketista, niin minä kysyin heiltä, onko vielä jotain, jota te toivotte. Pitkän pohdiskelun jälkeen he eivät keksineet mitään. Sitten kyllä yksi keksi, että ehkä he voisivat tehdä semmoisia salaisia kotitarkastuksia, että semmoisen voisi nyt vielä lisätä. Eli oikeastaan me olemme nyt vähän ikään kuin siirtymässä poliisivaltioon, joka ... (Eduskunnasta: Ohhoh!) - No, vihreään poliisivaltioon, ehkä minä voin lieventää sen sillä tavalla, (Naurua) vihreään poliisivaltioon."

torstai 10. maaliskuuta 2011

Hannakaisa Heikkinen

Hallituksen esitys laiksi työttömyysturvalain 4 luvun muuttamisesta
(PTK 169/2010 vp)

"Ikään kuin vastauksena ed. Ukkolalle ja muulle oppositiolle, (Naurua) todellakin voi näin myös ajatella, että tämä asettaa työttömät eriarvoiseen asemaan. Mutta tässä ei olekaan lähtökohtaisesti lähdetty kehittämään työttömyysturvalakia vaan on yritetty reagoida mahdollisimman pian tähän havaittuun ongelmaan, turvallisuusongelmaan, ja ajateltu ehkä enemmänkin kansalaisten turvallisuutta ja tässä tapauksessa vapaapalokuntien toimintaa."

Esko-Juhani Tennilä

Suullinen kyselytunti: Perusturvan riittämättömyys
(PTK 169/2010 vp)

"Minä panin merkille, että perussuomalaisten ryhmäjohtaja (Eduskunnasta: Vistbacka!) - ed. Vistbacka - kantoi suurta huolta siitä, tulevatko ministerit jatkossa edes olemaan kurinalaisia, ja kiitteli, pehmeni kiittelemään hallitusta. (Naurua) Merkille pantavaa. Minä en aio pehmetä tässäkään tilanteessa, (Naurua) sillä aiheena on perusturva, sen riittävyys."

torstai 3. maaliskuuta 2011

Sirpa Asko-Seljavaara

Suullinen kyselytunti: Alkoholin mielikuvamainonnan rajoittaminen
(PTK 165/2010 vp)

"Arvoisa puhemies! Kyllä nyt vasemmiston ja sosialidemokraattien vihjailut ovat niin törkeitä, että minun on pakko sanoa ed. Paaterolle, että juuri teidän hallituskaudellannehan alkoholin verotusta yhtäkkiä alennettiin 30 prosenttia ja Suomen kansa on sen jälkeen juonut itsensä hengiltä. (Naurua) Eikö se ollut teidän vikanne, että tämä tapahtui? Me olemme kolme kertaa joutuneet nostamaan (Välihuutoja - Puhemies koputtaa) alkoholin verotusta tämän jälkeen."

Paula Risikko

Suullinen kyselytunti: Alkoholin mielikuvamainonnan rajoittaminen
(PTK 165/2010 vp)

"Arvoisa puhemies! Nyt minun on ihan ensimmäisenä todettava se, että täällä selvästi joka kysymyksessä vihjaillaan, onko tässä jotenkin teollisuus nyt ollut se, joka on vaikuttanut. Käykää kysymässä nyt siitä, että hehän olivat todella käärmeissään tästä esityksestä, minkä olin tehnyt. Meillähän oli helmikuun alussa luonnos täksi laiksi, ja sitä voimisteltiin, voimisteltiin - haara, perus, haara, perus - (Naurua) ja ei siitä vaan mitään tullut. Niin siinä vaan kävi, että me jouduimme ministeri Risikon ja Rehulan yhteistyönä toteamaan, että ei tullut mitään. Ja aivan varmasti lasten etu on kysymyksessä, kun jatkamme tätä."

tiistai 1. maaliskuuta 2011

Tuulikki Ukkola

Hallituksen esitys laeiksi Suomen perustuslain 25 §:n, vaalilain ja puoluelain 9 §:n muuttamisesta
(PTK 163/2010 vp)

"Kun halutaan niin tiukasti tietää mitä mieltä minä olen, niin minäpä olenkin tällä kertaa nyt samalla kannalla kuin demarit, (Naurua - Ed. Pulliainen: Oho!) elikkä minä esitän, että tämä lakiesitys hylätään toisessa käsittelyssä."

tiistai 22. helmikuuta 2011

Pentti Oinonen

Perustuslain 115 §:n mukainen valtioneuvoston oikeuskanslerin ilmoitus entisen pääministerin Matti Vanhasen virkatoimen lainmukaisuuden tutkimiseksi
(PTK 159/2010 vp)

"Keskusta ja kokoomus ovat puhuneet median ajojahdista. Mielestäni media on tehnyt hyvinkin isänmaallisen teon tutkiessaan ja puhkaistessaan vaalirahasotkun sekä siihen läheisesti liittyvän Nuorisosäätiö-nimisen mätäpaiseen. Siitä kiitos medialle, joka saa harvoin kiitosta mistään. (Naurua ja hälinää) - Näin se vaan on."

torstai 17. helmikuuta 2011

Paavo Arhinmäki

Suullinen kysymys: EU:n oikeus puuttua jäsenmaiden budjetteihin
(PTK 157/2010 vp)

"Nämä ovat niin suuria asioita, että niistä pitää päättää eduskunnan suuressa salissa. Vasemmisto vaatii pääministeriltä tiedonantoa, jonka päätteeksi äänestetään Suomen kannoista. Pääministeri Katainen, oletteko te valmis ... (Naurua) Pääministeri Kiviniemi, oletteko te valmis tuomaan eduskunnalle tiedonannon, jonka päätteeksi äänestetään siitä, hyväksytäänkö se, että EU alkaa näpelöidä Suomen budjettia, ja se, että EU nostaa suomalaisten eläkeikää?"

Kimmo Sasi

Suullinen kyselytunti: Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikan uskottavuus Wikileaks-materiaalin valossa
(PTK 157/2010 vp)

"On täysin luonnollista, että tasavallan presidentti ja ministerit keskustelevat vieraiden valtojen edustajien kanssa ja myöskin diplomaattien kanssa ja välittävät hallituksen tietoa. Mutta myöskin puhemies on keskustellut näitten diplomaattien kanssa, ja hän on jopa ilmoittanut, että hän haluaa tavata Kiinan keisarin, ja Kiinassa ei ole tällä hetkellä keisaria. Se on tietyllä tavalla kehotus valtiojärjestelmän muuttamiseen Kiinassa. (Naurua)"

torstai 10. helmikuuta 2011

Pertti Virtanen

Suullinen kyselytunti: Yksityisen pysäköinninvalvonnan salliminen
(PTK 153/2010 vp)

"Arvoisa puhemies! Kansalaiset! Tässähän on selkeästi Tampereellakin semmoinen, voisiko sanoa, ulkoistamisen ja yksityistämisen hinku, aivan kuin VR:n palveluja ajetaan alas, jotta sasilainen malli pääsisi jylläämään, saataisiin yksityistettyä parhaat rataosuudet. Tässäkin Tampereella ja Helsingissä pannaan parkkipaikkoja nippuun, vähennetään parkkipaikkoja koko ajan ja lisätään tavallaan koko ajan tämmöistä yksityisen, voisiko sanoa tässä vaiheessa, melkein terrori ... no, vähän sinnepäin olevan sakottamisen mahdollisuutta.

Aivan oikein, kuten oikeusministeri sanoi, se on lähes laitonta. Tai ehkä hän ei ihan niin sanonut (Naurua) - kun teidän puheitanne on vähän vaikea selvittää - mutta jos aiotte tämän vahvistaa, niin media ainakin tässä on ollut rehellinen, ja meidän nykyhallituksemme vahvistaa siis rikollisfirmoille, epämääräisille firmoille, oikeuden kyykyttää autoilijoita ja autoa tarvitsevia ihmisiä Suomessa (Puhemies: Minuutti!) entistä enemmän. Ajatelkaa, miltä se vaikuttaa. Ei me nyt sentään missään kolmannessa valtakunnassa olla, vai mitä ministeri?"

Jukka Gustafsson

Suullinen kyselytunti
(PTK 153/2010 vp)

"Arvoisa puhemies! Erinomainen toinen kierros, mutta yritin saada aikaisempiin puheenvuoroa, mutta se ei onnistunut. (Hälinää - Eduskunnasta: Kysy jotain!) - En kuulu niihin, jotka ... Minä arvostan tilaisuutta, en lähde käyttämään aikaa keksittyihin kysymyksiin. (Naurua)"

torstai 27. tammikuuta 2011

Mauri Pekkarinen

Suullinen kyselytunti: Sähkönjakelun turvaaminen kaikissa olosuhteissa
(PTK 145/2010 vp)

"Arvoisa puhemies! Tässä ennen ed. Lepän kysymystä jäi vähän sellainen fiilis, että nyt on jotenkin ikään kuin porvarillisista luonnonolosuhteista kysymys. (Naurua) Ei totisesti ole, vaikka vähän sellaista fiilistä siellä tarjoiltiinkin."